Het schrijven van een goed persbericht is wat anders dan het schrijven van een goed verhaal. Bij een redactie komen vaak tientallen, zo niet honderden mails per dag binnen, dus een persbericht kan heel makkelijk over het hoofd gezien worden als het niet goed aangepakt wordt. Hoe schrijf je nu het beste persbericht?

Prikkel de interesse

Je persbericht, of het nu meteen in de mail staat of in een bijlage, moet opvallen tussen alle andere mails die binnenkomen op de redactie. Een journalist moet eigenlijk meteen je mail willen openen. Prikkel daarom dus in het onderwerp van je mail al de interesse van de ontvanger. Zorg voor een pakkende onderwerpregel, al dan niet met emoticons om het musthavegevoel op te wekken. Zet geen persbericht in de onderwerpregel. Gebruik gewoon de hele regel om je eigen boodschap te brengen. Bij het openen is het wel duidelijk dat het om een persbericht gaat.

Wat moet er in een persbericht?

Zorg dat in je persbericht duidelijk is waar het over gaat. Het beste is als je persbericht eigenlijk gewoon een journalistiek artikel is wat zou in de krant geplaatst zou kunnen worden (o wacht dat is natuurlijk ook de bedoeling)! Maak daarom gebruik van de juiste opbouw van je bericht:

  • Eerste regel: het woord Persbericht
  • Kop: probeer een pakkende kop te verzinnen bij het nieuws wat je te melden hebt
  • Intro: de eerste alinea wordt ook wel lead genoemd. Dit is een stukje bericht wat vaak dikgedrukt staat. Zorg dat je hierin in ieder geval kort en bondig laat terugkomen:
    • wie
    • wat
    • waar
    • wanneer
    • waarom
    • waarmee of waardoor (oftewel hoe)
  • Uitwerking: vermeld het belangrijkste nieuws nog een keer maar dan met meer toelichting en achtergrondinformatie. Dit is de plek om de gegeven informatie in de juiste context te plaatsen.
  • Noot voor de redactie: geef aan of er bijlagen bij het bericht zitten, zoals een foto, een website, een telefoonnummer en e-mailadres van een contactpersoon waar extra informatie gevraagd kan worden. Maak duidelijk dat dit niet gepubliceerd moet worden. Dit kan door een aantal witregels toe te voegen of een horizontale lijn, maar je kunt het er altijd ook nog eens bij vermelden.
    Let wel op: stuur niet te grote foto’s mee (past niet in de mailbox). Denk ook aan het melden van de naam van de fotograaf als die bij de foto geplaatst moet worden (en heeft de fotograaf toestemming gegeven om de foto te plaatsen?)

Versturen

Het versturen van een persbericht vergt wat oefening. Als je het zo snel mogelijk geplaatst wilt hebben, moet het natuurlijk op tijd binnen zijn bij de krant. ‘s Avonds laat een persbericht versturen heeft daarom weinig zin. Bovendien moet je ook weten waar je het naar toe verstuurt. Heel leuk als jij iemand kent bij die krant, maar als je een persbericht hebt over een nieuw bedrijf, dan heeft jouw kennis van de mode-afdeling helemaal niets aan jouw bericht. Beter kun je van te voren contact proberen te leggen, zodat je kunt vragen naar de gegevens van een specifieke afdeling of journalist. Op die manier omzeil je de redactie-inbox en valt je bericht meer op. Daarnaast kun je dan je bericht personaliseren. Vergeet ook niet dat je het persbericht gewoon in de mail plaatst en niet als bijlage. Hoe minder de ontvanger hoeft te doen, hoe beter.

Tips bij het schrijven

Hoe vaker je een persbericht schrijft, hoe beter het gaat. Met de volgende tips wordt het ook de eerste keer appeltje-eitje.

  • Een bericht moet ingekort kunnen worden zonder dat er informatie wegvalt, dit noemen we ook wel een oprolbaar bericht. Als er niet voldoende ruimte is voor alle alinea’s, kan er een alinea weggelaten worden zonder dat dat problemen oplevert voor de informatie die genoemd wordt.
  • Geef geen dubbele informatie in je bericht. Ook al heb je een heleboel te vertellen, probeer er kritisch naar te kijken en overvoer niemand met allerlei details.
  • Laat iemand anders het bericht nalezen. Dit doe je vooral omdat een ander makkelijker de fouten ziet die jij er nog in hebt staan.
  • Gebruik niet tig keer hetzelfde woord. Zoek naar synoniemen of maak gebruik van verwijzingen.
  • Schrijf in de tegenwoordige tijd en schrijf zo actief mogelijk.
  • Laat vakjargon achterwege. Zorg dat je doelgroep het bericht zonder moeite kan begrijpen.
  • Gebruik quotes van betrokken personen om je verhaal levendiger te maken.

Toch hulp nodig?

Natuurlijk kan het zijn dat je toch liever wil dat iemand anders een bericht voor je schrijft. Of misschien heb je al wel een voorzetje gemaakt, maar wil je een professional laten meekijken. Dat kan natuurlijk. Neem rustig contact op met Troel voor een offerte.