“Haaai, met Eva, wat fijn dat je me belt”

Foto: Alexas_Fotos

Je hebt er vast wel over gelezen in het nieuws: het register van de Kamer van Koophandel waar de gegevens van veel bedrijven opgevraagd kunnen worden. Je kunt bij de KvK aangeven dat je niet wilt dat je gegevens doorverkocht worden, maar daar trekt de KvK zich niet heel veel van aan. Daags na mijn inschrijving kreeg ik namelijk al een brief van Graydon, terwijl ik nog niet eens op de website van de KvK te vinden was. Maar doorgeven van gegevens doen ze niet hoor 😉 Op dit moment is het zelfs zo ver dat je, liefst vaker per dag, gebeld wordt voor van alles en nog wat.

“Wist u dat u een zakelijk energieabonnement af kunt sluiten?” “Ik bel u omdat u een probleem heeft met uw Microsoftcomputer.” Het belletje van vandaag overtrof dit nog zelfs. “Ik bel over uw zakelijke energievoorzieningen of we volgende week langs kunnen komen.” Nou heb ik dus geen zakelijke energievoorziening, want ik heb echt een grote hekel aan dit soort telefoontjes, maar blijkbaar willen ze tegenwoordig ook langskomen?

Inmiddels is het zo dat ik dus niet meer ‘zomaar’ de telefoon opneem als er een geheim nummer gebruikt wordt. Heel vervelend, want daardoor kan ik ook telefoontjes mislopen die wel interessant voor me zijn. Ik kan natuurlijk ook elke keer opnemen met “Haaai, met Eva, wat fijn dat je me belt, het was gisteren zo lekker, waar heb je vandaag zin in?”, maar ook dat zal potentiële klanten denk ik afschrikken. Bovendien: het neemt niet weg dat er ook wel met het telefoonnummer in beeld gebeld wordt. En nee, ik heb dan niet de tijd om eerst op internet te zoeken of ik moet opnemen of niet. Ik zou natuurlijk standaard een bandje in kunnen starten met: “Dit telefoonnummer kost vijf euro per minuut met een starttarief van tien euro, exclusief eventuele mobiele kosten. Dit telefoongesprek kan worden opgenomen vanwege trainings- en kwaliteitsdoeleinden en om het later in rust terug te luisteren en te misbruiken als dat mogelijk is. Kies 1 als u belt voor een zakelijk energieabonnement. Kies 2 als u belt voor een probleem met mijn Microsoftcomputer. Kies 3 als u graag wilt dat ik een abonnement neem op een krant of tijdschrift. Kies 4 als u graag wilt luisteren naar een speciale uitvoering van Edvard Griegs Peer Gynt. Kies 5 als u wilt weten of u een glaasje cola mag of een snoepje mag pakken. Kies 6 als u de voicemail in wilt spreken zodat Frédérique u terug kan bellen. Hang op als u geen keuze heeft kunnen maken.” Maar ook dat lijkt me niet heel erg handig.

Nu kun je gebruik maken van je recht van verzet. Je kunt aangeven dat je wilt dat je telefoonnummer per direct verwijderd wordt uit het systeem en daar zou ook direct actie op moeten ondernomen worden door deze mensen. Ik weet niet precies wat ik allemaal al naar hun hoofd gegooid heb, maar ik begin standaard met iets als: “Mag ik u vragen waar u dit telefoonnummer vandaan heeft, aangezien het opgenomen is in het bel-me-nietregister en geregistreerd staat als niet naar bellen. Ik wil graag dat u mijn nummer verwijdert en mij nooit meer belt.” Op één of andere manier hebben ze dan ‘ineens’ last van een telefoonstoring, want vaak wordt de verbinding dan verbroken. Zonder dat mijn nummer uit het systeem gehaald wordt, vrees ik.

Weet jij een betere tip om van deze mensen af te komen, zonder mijn prachtige telefoonnummer te laten vervangen? Ik hoor het graag!

Geef een reactie