Het is op dit moment helemaal hot, het delen van een document op LinkedIn. Omdat het om een vrij nieuwe functie gaat, lijkt het alsof je extra goed scoort als je daadwerkelijk documenten gaat delen op LinkedIn. Hoe het precies in elkaar zit, weet bijna niemand (maar ik denk dat de mensen bij LinkedIn het wel weten). Heb jij ook (nuttige) documenten die je kunt delen met je volgers?

Wat kun je allemaal delen?

Als je kiest voor het maken van een nieuwe bijdrage kun je verschillende zaken toevoegen: een foto, een video of een document. Je kunt deze zaken helaas niet met elkaar combineren (mocht je dat willen). Bij alle drie de opties heb je de mogelijkheid om nog tekst toe te voegen. In die tekst kun je natuurlijk nog steeds een link delen of hashtags plaatsen.

Wat is een document?

Als we het hebben over een document dat we op LinkedIn kunnen delen, dan gaat het om een bestand dat niet groter is dan 100 MB en 300 pagina’s. Het moet gaat om een .PPT of .PPTX (presentaties), .DOC of .DOCX (tekstbestanden) of een .PDF (je raadt het al, een pdf-bestand).
LinkedIn raadt zelf aan om zoveel mogelijk gebruik te maken van pdf-bestanden, omdat daarmee de beste kwaliteit gegarandeerd kan worden.

Waar moet je verder aan denken?

Heb je video’s of animaties in je document staan, dan zijn deze niet afspeelbaar. Het wordt een statistsche afbeelding. Dus als ik mijn leuke kerstfilmpje in een presentatie zou stoppen, dan krijg je maar één still te zien in plaats van het hele filmpje.
Je moet er ook om denken dat pdf-bestanden niet meerdere lagen kunnen hebben of pagina’s met verschillende afmetingen. Alle pagina’s moeten even groot zijn en moeten worden afgevlakt. Zorg er ook voor dat als er links staan in je document, dat deze links verwijzen naar veilige websites (dus https://).

En dan?

Je kunt uploaden vanaf Dropbox of Google Drive, maar ook rechtstreeks vanaf je computer. Je kunt het bestand opzoeken en een titel meegeven. Zodra je een bestand hebt toegevoegd, zie je een voorbeeld verschijnen en kun je door de verschillende pagina’s van het bestand scrollen. Op dat moment zie je ook een waarschuwing verschijnen dat LinkedIn-leden je bestand kunnen downloaden als pdf-bestand.
Als je verder gaat kom je gewoon weer terug in het al bekende scherm voor een nieuwe bijdrage en kun je doen wat je altijd doet (behalve dus nog een onderdeel toevoegen).

linkedin-document-upload

De effecten

Wat precies de effecten zijn van de documenten is niet goed aan te geven. Het lijkt er op dit moment in ieder geval op dat deze nieuw functie voorrang krijgt in het algoritme van LinkedIn. Van verschillende mensen heb ik gehoord dat het bereik van documenten beter is dan van een gewone post met een linkje naar een document. De vraag is natuurlijk wel of dat komt doordat mensen blijven hangen op je post omdat ze door het document bladeren, of dat het daadwerkelijk te maken heeft met voorrang op het algoritme. Ik vind het in ieder geval een leuke toevoeging, want het geeft mij allerlei extra mogelijkheden die ik graag wil benutten!

WhatsApp chat