Ik kan me nog goed herinneren hoe de werkwoordspelling vroeger bij ons in de klas in ons als leerlingen gestampt werd. We hadden het boekje ‘Raak’ en twee keer in de week moesten we daar een hele bladzijde van maken. Ja, thuis, want huiswerk in groep 8 was normaal. (Naast Raak moesten we ook twee keer in de week een bladzijde maken uit het ‘Ontleden’ boek en op vrijdag was er ‘Begrijpend lezen’. Ugh.) Dus alles over d’s en t’s kan ik dromen.
Op het bord
Op een van de eerste dagen van groep 8 werd het complete schoolbord schoongeveegd en kregen we allemaal een vers schrift voor onze neus. Uit zijn hoofd krijtte meneer Schaap een prachtig schema op het bord wat we uiteraard allemaal moesten overnemen. Bij alle zinnen moesten we dat schema volgen. Alle bladzijden stonden vol met 24 zinnen. Als je in het begin dacht weg te komen met ‘Ik schrijf wat op goed geluk op’, kwam al snel bedrogen uit. Om de beurt moesten we het hele riedeltje opzeggen. En je wist nooit zo goed wanneer je aan de beurt was, dus je moest echt wel zeker weten waar je het over had.
De kracht zit ‘m in de herhaling
Echt waar. Je zou het tegenwoordig niet meer denken, maar vroeger moesten we alles … keer herhalen *. Als je de tafels in groep 4 niet op kon zeggen, dan moest je extra hard oefenen thuis, naast dat je op school al elke dag de rijtjes opdreunde. Door alle keren dat ik het riedeltje op heb moeten lepelen over de werkwoordspelling, kon ik het vanzelf dromen en werd het een eitje om de regels toe te passen. En dat was nou precies wat meneer Schaap wilde bereiken! De beste man had niet voor niets een grote steen in de klas hangen met daarop de woorden ‘Vakmanschaap is Meester Schaap’.
Vervelend
Ook al levert dat herhalen, herhalen, herhalen (vrij naar Martien Meiland) veel op, op het moment dat je ermee bezig moet, heb je er niet altijd even veel zin in. Vaak is het gewoon ronduit vervelend. De kinderen uit de straat spelen al tijden buiten, terwijl jij nog bezig bent met je huiswerk. En op die leeftijd heb je echt nog niet door hoe belangrijk sommige basisvaardigheden zijn. En zo kan het zijn dat je op latere leeftijd nog steeds worstelt met werkwoordspelling (of tafels, of iets anders *).
Krijg werkwoordspelling alsnog onder de knie
Na zo’n 25 jaar ervaring kan ik zeggen dat ik weet waar ik het over heb, ondanks dat er bij mij ook nog wel eens ernstige fouten opduiken. Het schema van meneer Schaap heb ik door de jaren heen uitgebreid en verduidelijkt. Zo heb ik voor de duidelijkheid naast ’t kofschip ook de bromvliegzwaan toegevoegd (met dank aan een oud-klasgenootje). Het schema downloaden kan hier. Niet genoeg aan dit hulpmiddel? Ga dan eens kijken bij de trainingen die ik geef op het gebied van taal!
* Vul zelf in