Een goed bericht op sociale media? Zes tips!

Plaats jij zomaar een bericht op je socialemediakanalen of denk je er over na en plan je ook dingen in? Soms lijkt het zo makkelijk om iets te plaatsen, maar elke keer iets verzinnen kost ook moeite. En hoe zorg je er nou voor dat je bericht een succes is?

Gebruik je er nou een mooie foto bij, gooi je er een keer een video in of is het maar net hoe je hoofd staat? Speciaal om iets meer houvast te geven voor het plaatsen van berichten op sociale media een aantal tips: Hoe schrijf je een goed bericht op sociale media?

Voor wie schrijf je je bericht

Waarom schrijf je berichten op sociale media? Wil je gewoon graag je ei kwijt (niets mis mee), of probeer je iets te verkopen aan je (potentiële) klanten? In het laatste geval is het verstandig om je berichten ook daadwerkelijk te richten tot de doelgroep die je wilt bereiken. Waar hebben de mensen die jij wilt bereiken behoefte aan? Zorg dat je voldoet aan die behoefte. Probeer dus te focussen op je doelgroep.

Deel je kennis

De beste berichten zijn berichten waarin je je kennis deelt. Dat kan echte inhoudelijke kennis zijn, maar het kan ook informerend zijn. Bij informerend kun je bijvoorbeeld denken aan de aankondiging van een open dag of iets dergelijks. Het delen van kennis is bijvoorbeeld het delen van tips. Als je behulpzaam en eerlijk overkomt, is het veel prettiger om je bericht te lezen. Zorg dat je sociaal bent, probeer menselijk te reageren en niet als één of ander star bedrijf waar je altijd uren moet wachten op de klantenservice. Zorg dat je bereikbaar aanvoelt voor je lezers.

Verkoop niets

Ook al wil je niets liever dan je product verkopen, je staat niet op de markt en je hoeft je waar niet schreeuwend aan te prijzen. Als mensen reclame willen zien, dan kijken ze wel naar de commerciële omroep op de televisie. Mensen zullen je berichten sneller negeren (of nog erger wegklikken!) als je constant dingen probeert te verkopen. Wil je toch dit soort berichten plaatsen, wissel ze dan voldoende af met andere berichten waarbij je echt iets voor je doelgroep doet.

Wees kort en krachtig

Soms zit je lekker in een verhaal en dan stromen de woorden vanzelf uit je vingers. Heel erg handig, maar niet voor sociale media. Zorg dat de boodschap die je wilt brengen duidelijk en kernachtig is. In de eerste paar regels moet je de aandacht van je lezer trekken, anders scrollen ze verder. Dat je bericht naast die eerste regels nog wat langer door gaat is geen probleem, maar pas op voor te lange teksten en zorg wel dat je je tekst indeelt met alinea’s voor de leesbaarheid.

Spreek iemand aan

Heb jij wel eens het verschil gemerkt in je eigen reactie als je aangesproken wordt met ‘jullie’ en hoe je je voelt als iemand je rechtstreeks aanspreekt met ‘jij’? Dan zul je zeer waarschijnlijk weten dat je het beste jij en jou kunt gebruiken (of, bij een oudere doelgroep misschien gewoon u). Hoe vaak lees jij samen met andere mensen tegelijkertijd een bericht op sociale media? Nooit? Gebruik daarom ook nooit jullie, maar gewoon je of jij. Probeer je lezer rechtstreeks aan te spreken. Je weet voor wie je het bericht schrijft, dus probeer ook echt richting die persoon te schrijven. Probeer ook echt de interactie met deze persoon aan te gaan en reageer ook weer als iemand op jouw bericht reageert!

Beeldmateriaal

Probeer lange stukken tekst af te wisselen met beeldmateriaal zoals foto’s en video’s. Zorg dat wat er in beeld komt, ook wel echt bij je bericht past. Plaats je een video, zorg dan dat de video niet te lang is. Het meeste effect kun je bereiken als je de video ondertiteld, zodat ook duidelijk is wat er gezegd wordt in de video als het geluid uit staat. Ook al is het echt niet jouw ding om op de foto te moeten, foto’s met jezelf geven je lezers meteen een goed beeld van jou. Op die manier kunnen ze kennis met je maken. Zeker weten dat je de juiste foto’s gebruikt? Lees dan wel even mijn artikel over auteursrecht.